Sprekende beelden in de klas

In Nederland zijn ruim 3.500 monumenten die ons aan de Tweede Wereldoorlog herinneren. In de digitale les Sprekende beelden in de klas van Nationaal Comité 4 en 5 mei onderzoeken leerlingen de lokale geschiedenis en maken ze een documentaire over een monument in hun omgeving.
In de les Sprekende beelden in de klas leren leerlingen meer over de tradities die horen bij herinneren en herdenken van de Tweede Wereldoorlog en worden zich bewust van lokale oorlogsgeschiedenis. Via de database in de les of het downloaden van de app Oorlogsmonumenten in Beeld kunnen de leerlingen alle monumenten in hun buurt vinden. Vervolgens kiezen ze een monument waarover ze hun filmpje willen maken. Ze maken een stappenplan en krijgen tips van filmmaker Xander de Boer in korte praktische filmpjes.
Als alle minidocumentaires klaar zijn, worden ze gepresenteerd aan de andere leerlingen in de klas. Leerlingen beoordelen elkaars filmpjes aan de hand van een reeks criteria. Middels een stemming kiezen ze vervolgens het beste filmpje van de klas en kunnen deze insturen.
De door de leerlingen gemaakte filmpjes kunnen worden ingestuurd via: http://www.youngcrowds.wetransfer.com .
Alle films die worden ingestuurd, dingen mee naar een bijzondere prijs. Eén keer per schooljaar zal een winnaar worden gekozen. De documentairemaker Xander de Boer biedt de prijswinnaars een filmworkshop aan van een dagdeel, waarin hij de leerlingen praktische tips geeft om hun films te verbeteren en meer zal vertellen over zijn documentaires.
Bij de les zit een praktische docentenhandleiding en een aantal werkbladen voor de leerlingen. Zo kunnen ze gemakkelijk zelf een script of een storyboard maken en zien welke criteria belangrijk zijn bij het maken van een goede documentaire. De leerlingen kunnen actief aan de slag! Ga naar de les: http://www.4en5mei.nl/sprekendebeeldenindeklas

Geef een reactie