Maatschappelijke problemen aangekaart

In de filmpjes van de RSA (http://www.thersa.org/), ‘The Royal Society for the encouragement of Arts, Manufactures and Commerce‘, die zich ten doel stelt om vernieuwende, praktische oplossingen te vinden op problemen die zich in onze maatschappij voordoen (http://www.youtube.com/user/theRSAorg), geven grote denkers hun visie op allerlei zaken in onze maatschappij, waarbij ze ook tips geven over hoe je daarmee kunt omgaan.
The RSA maakt ook getekende en geanimeerde filmpjes, waarbij de teksten verbonden worden met beeld. In een filmpje vertelt Roman Krznaric, filosoof en schrijver, over het belang van empathie: dat we moeten weten, begrijpen en voelen wat belangrijk is voor anderen, wat anderen drijft en wat ze weerhoudt. Hij doet daarbij het voorstel om een ‘empathiemuseum’ in te richten (http://www.tubechop.com/watch/724902). In dat museum kun je een t-shirt maken onder dezelfde omstandigheden zoals in sweatshops, waarbij je voor je t-shirt  beloond wordt met een paar centen, waar je bij je kopje een filmpje kunt zien over de omstandigheden van werkers op koffieplantages en waar een bibliotheek is met mensen die je kunt ‘lenen’ om gesprekken met hen te voeren over hoe zij leven. Vanuit verschillende (mens- en maatschappij)vakken kunnen kunstwerken voor zo’n empathiemuseum gemaakt worden. Voor aardrijkskunde maken leerlingen filmpjes over wat het betekent om te migreren of ze maken een nieuwsreportage over de schade die wordt toegebracht door een orkaan. Voor geschiedenis wordt een spel gemaakt waarin je het leven van personen die leven in de tweede wereldoorlog volgt en voor economie wordt een spreadsheet gemaakt waarin je – op basis van economische modellen – kunt zien wat er gebeurt met de economie als we landen zoals Spanje of Griekenland aan hun lot overlaten. Er  worden ook gerechten klaargemaakt uit allerlei culturen die je voorgeschoteld krijgt, zodra je weet waarom die gerechten zijn zoals ze zijn.
Je kunt het project ook dichter bij huis houden door de problemen die leven binnen de school als onderwerp te nemen van het museum. Welke politieke overtuigingen zijn er binnen de school, welke culturele groepen zijn er, hoe voelt het om alleen gelaten of gepest te worden vanwege je uiterlijk, je seksuele geaardheid of ‘zomaar’?
Als het museum klaar is, vraag je niet alleen de ouders van de leerlingen om een bezoek te brengen aan je museum, maar alle mensen in de buurt, want met jouw museum kun je laten zien dat de wereld jou ter harte gaat.                Naar: Margreet van den Berg in Blog ICT en onderwijs

Geef een reactie